Home / Blog / Jak otworzyć bramę kiedy nie ma prądu, czyli alternatywne zasilanie automatyki bramowej

Jak otworzyć bramę kiedy nie ma prądu, czyli alternatywne zasilanie automatyki bramowej

Elektryczny napęd na prąd – bez prądu

Witaj ponownie, Drogi Czytelniku!

Posiadanie automatycznej bramy jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Kto raz go spróbował, nie będzie miał ochoty z niego rezygnować. Będzie natomiast miał ochotę zabrać je ze sobą wszędzie, gdzie się tylko da.

Problem w tym, że nie zawsze mamy łatwy dostęp do sieci zasilającej. Są jeszcze miejsca, gdzie prądu nie ma w ogóle, ale jest brama i mogłaby się sama otwierać 🙂 Może i Ty, Drogi Czytelniku, masz jakąś działkę rekreacyjną nieuzbrojoną w prąd, ale dostępu do niej broni brama – nawet z drewnianych kołków dla klimatu, która się sama jak dotąd nie otwiera? Albo masz chęć zainstalować automat w najdalszym końcu twojej ogromnej połaci ziemi, ale nie masz ochoty kopać tam rowu, żeby doprowadzić zasilanie 230V?

Dlatego opiszę pokrótce, jak można problem obejść i jednak bramę zautomatyzować. Wbrew pozorom, nie jest to temat całkiem oderwany od rzeczywistości, bo często Klienci do nas dzwonią po to, żeby kupić jakiś prosty automat, który można zasilić jakkolwiek inaczej niż z sieci 230V – właśnie w celu założenia go do bramy, której używa się raz kiedyś na działce nad jeziorem i nie ma tam prądu.

Przedstawię Ci bardzo proste sposoby na zasilanie automatyki bramowej bez dostępu do sieci 230V.

Akumulatorowe zasilanie napędu do bramy

alternatywne zasilanie automatyki bramowej akumulatorTo taka „oczywista oczywistość” 🙂 Jeśli masz siłowniki i sterownik na 12V (można bez problemu takie rzeczy u nas kupić), to akumulator załatwia sprawę niemalże w zupełności. Jeśli potrzebne jest zasilanie 24V, to też jak najbardziej do ogarnięcia.

W tej opcji akumulator należy podłączyć do wejścia zasilania całego układu i gotowe! Nie ma nic prostszego. Problem pojawia się wtedy, gdy akumulator się rozładuje – bo przecież nie masz go jak naładować.

Można sobie poradzić z tym dobierając akumulator o odpowiednio dużej pojemności. Przykładowo: jadąc na taką działkę wiesz, że będziesz tam przebywać tydzień. Bramę otworzysz i zamkniesz raz, góra dwa razy dziennie, jak będziesz chciał pojechać po prowiant (i coś do picia 😉 )do najbliższej miejscowości. Wystarczy pewnie jakiś nieduży akumulator samochodowy. Ale już na miesiąc życia w takiej głuszy może się okazać za mały – wtedy warto mieć zapasowy naładowany akumulator, albo…

 

 

 

Automat do bram z solarnym zasilaniem

Ogniwo fotowoltaiczne może z powodzeniem ładować twój akumulator i dzięki temu możesz już nigdy nie wracać do domu z urlopu nad jeziorem 🙂

Oczywiście samo ogniwo nie wystarczy, potrzebna jeszcze jest elektronika, która będzie ładować akumulator przy użyciu prądu wytworzonego przez ogniwo: regulator napięcia – jak w samochodowym alternatorze. Ale wszystko to bez problemu kupisz dzisiaj przez Internet.

Takie rozwiązanie ma nie tylko tą zaletę nad samym akumulatorem z poprzedniego punktu, że się ten akumulator nie rozładuje. Druga – nie mniej istotna zaleta jest taka, że akumulator może być po prostu mniejszy, a więc tańszy i lżejszy.

Systemy takiego zasilania są bardzo powszechnie wykorzystywane np. w oświetleniu ulicznym LED lub w oznakowaniu drogowym (migające znaki przy drogach). Dokładnie na tej samej zasadzie to działa: w dzień, kiedy oświetlenie nie jest potrzebne, ogniwa fotowoltaiczne (ogniwa PV) ładują akumulator takiej lampy, aby w nocy mogła ona świecić mimo braku napięcia na ogniwach PV.

W przypadku bramy oczywiście używa się jej też w dzień, a zadaniem ogniwa fotowoltaicznego jest uzupełnić ubytek energii pobranej z akumulatora na otwarcie/zamknięcie bramy. I o ile taka brama nie musi bez odpoczynku się cały czas otwierać i zamykać, to nie ma obawy, że w takim systemie zabraknie prądu w akumulatorze, bo ogniwo pomiędzy kolejnymi otwarciami bramy spokojnie zdąży akumulator doładować 🙂

ETM – centrala doskonała do alternatywnego zasilania

Oczywiście właściwie każdy nasz układ sterujący może być w ten sposób zasilany: przełączniki ręczne czy zdalne układy sterujące 2- lub 4-kanałowe. Ale jeśli mowa o bramie, to oczywiście najlepiej się spisze sterownik do tego celu stworzony. A najfajniejszy sterownik to nasza centrala ETM-DG2 ( więcej o niej poczytacie tutaj).

Oczywiście ten sprzęt jest tak skonstruowany, że domyślne zasilanie to 230V – bo rzecz jasna ogromna większość ludzi zasila automaty swoich bram takim właśnie napięciem (mają je z reguły już doprowadzone pod bramy). Ale jest to także centrala, która daje możliwość łatwego zasilania jej z akumulatorów (24V) i umożliwia całkowite uniezależnienie od sieci 230V.

Sposób połączenia zasilania awaryjnego 24V z ogniwem fotowoltaicznym zamiast domyślnego napięcia 230V przedstawia poniższy schemat.

alternatywne zasilanie automatyki bramowej schemat

Transformator oryginalnie zasilający centralę po porostu należy odłączyć od płyty sterującej, a w to miejsce podłączyć wyjście systemu solarnego. Polaryzacja napięcia jest tu nieistotna, bo na wejściu zasilającym płyty sterującej centrali ETM jest mostek prostowniczy.

Tak zbudowany system jest całkowicie niezależny od zasilania 230V. Akumulatory też nie muszą mieć jakichś dużych pojemności.

Alternatywne zasilanie automatyki bramowej – Podsumowanie

Jeśli z jakichś względów nie masz dostępu do zasilania 230V aby uruchomić swój napęd do bramy skrzydłowej w jakimś odległym kącie, to sam widzisz, że nie musi to być żadną przeszkodą 🙂 Bez problemu da się zorganizować zasilanie dla automatyki takiej bramy przy użyciu powszechnie dostępnych akumulatorów, coraz bardziej popularnych i coraz tańszych ogniw słonecznych oraz dosłownie „kawałka” taniutkiej elektroniki (regulator).

Wiec zabierz ze sobą automat na działkę nad jeziorem! Niech on przynajmniej się nie leni, kiedy Ty odpoczywasz! 🙂

Zobacz też:

Napęd do bramy nie reaguje? Nie panikuj i zobacz co możesz zrobić

Pewnego  poranka Twój napęd do bramy nie startuje. Co zrobić w takim przypadku? Sprawdź najczęstsze przyczyny awarii oraz jak je rozwiązać.