Jak otworzyć bramę kiedy nie ma prądu, czyli alternatywne zasilanie automatyki bramowej

Jak otworzyć bramę kiedy nie ma prądu czyli alternatywne zasilanie automatyki bramowej

Elektryczny napęd na prąd – bez prądu

Posiadanie automatycznej bramy jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Kto raz go spróbował, nie będzie miał ochoty z niego rezygnować. Będzie natomiast miał ochotę zabrać je ze sobą wszędzie, gdzie się tylko da.

Problem w tym, że nie zawsze mamy łatwy dostęp do sieci zasilającej. Są jeszcze miejsca, gdzie prądu nie ma w ogóle, ale jest brama i mogłaby się sama otwierać 🙂 Może i Ty, Drogi Czytelniku, masz jakąś działkę rekreacyjną nieuzbrojoną w prąd, ale dostępu do niej broni brama – nawet z drewnianych kołków dla klimatu – która się sama jak dotąd nie otwiera? Albo masz chęć zainstalować automat w najdalszym końcu twojej ogromnej połaci ziemi, ale nie masz ochoty kopać tam rowu, żeby doprowadzić zasilanie 230V?

Przedstawię Ci bardzo proste sposoby na zasilanie automatyki bramowej bez dostępu do sieci 230V.

Jak otworzyć bramę przesuwną lub skrzydłową bez prądu?

Wbrew pozorom, nie jest to temat całkiem oderwany od rzeczywistości. Klienci często dzwonią do nas po to, żeby kupić jakiś prosty automat, który można zasilić w inny sposób niż z sieci 230V – na przykład w celu założenia go do bramy na działce nad jeziorem, której używa się raz na jakiś czas i nie ma tam prądu. Opiszę pokrótce, jak podłączyć bramę automatyczną i obejść problem braku prądu.

Co to jest akumulatorowe zasilanie napędu do bramy?

Moduł do awaryjnego otwierania

Jeśli masz siłowniki i sterownik na 12V, to zwykły akumulator załatwia sprawę niemalże w zupełności. Jeśli potrzebne jest zasilanie 24V, to też jak najbardziej do ogarnięcia. Akumulator do napędu bramy znajdziesz tutaj: Akumulatorowy moduł awaryjnego zasilania automatu do bramy 24V DC.

W tej opcji akumulator należy podłączyć do wejścia zasilania całego układu i gotowe! Nie ma nic prostszego. Problem, jak otworzyć bramę wjazdową bez prądu pojawia się wtedy, gdy akumulator się rozładuje – bo przecież nie masz go jak naładować.

Można sobie poradzić z tym, dobierając akumulator o odpowiednio dużej pojemności. Przykładowo: jadąc na taką działkę, wiesz że będziesz tam przebywać tydzień. Bramę otworzysz i zamkniesz raz, góra dwa razy dziennie, jak będziesz chciał pojechać po prowiant (i coś do picia 😉) do najbliższej miejscowości. Wystarczy pewnie jakiś nieduży akumulator samochodowy. Ale już na miesiąc życia w takiej głuszy może się okazać za mały – wtedy warto mieć zapasowy naładowany akumulator.

W naszej ofercie znajduje się nieduży system akumulatorowego zasilania awaryjnego przeznaczony głównie do central ETM-DG2. Z powodzeniem może się także nadać do zasilania systemów innych firm, o ile napędy te są zasilane napięciem 24V DC (jeśli chciałbyś zastosować go do napędów innych marek, to koniecznie potwierdź kompatybilność u producenta lub dystrybutora twojego automatu). Podłączenie tego systemu do centrali ETM-DG2 jest banalnie proste – możesz obejrzeć krótki instruktaż na poniższym filmie:

Jednak, kiedy nie chcesz pamiętać, aby akumulatory ładować samodzielnie co jakiś czas, z pomocą może Ci przyjść inne bardzo ciekawe rozwiązanie…

Automat do bram z solarnym zasilaniem

Takie rozwiązanie ma dwie zasadnicze zalety. Pierwsza – nie rozładuje się jak akumulator opisany powyżej. Druga – akumulator może być mniejszy, a więc tańszy i lżejszy. Ogniwo fotowoltaiczne może z powodzeniem ładować twój akumulator. Dzięki niemu możesz już nigdy nie wracać do domu z urlopu nad jeziorem 🙂. Co więcej, automat z solarnym zasilaniem może stanowić doskonałe awaryjne otwieranie bramy dwuskrzydłowej, przesuwnej czy zakładkowej.

Wspomniałem o ogniwie, ale oczywiście samo nie wystarczy, potrzebna jest jeszcze elektronika, która będzie ładować akumulator przy użyciu prądu wytworzonego przez ogniwo – regulator napięcia (jak w samochodowym alternatorze). Bez obaw – w dzisiejszych czasach wszystko bez problemu kupisz przez Internet.

Systemy takiego zasilania są bardzo powszechnie wykorzystywane np. w oświetleniu ulicznym LED lub w oznakowaniu drogowym (migające znaki przy drogach). Dokładnie na tej samej zasadzie to działa. W dzień, kiedy oświetlenie nie jest potrzebne, ogniwa fotowoltaiczne (ogniwa PV) ładują akumulator takiej lampy, aby w nocy mogła ona świecić mimo braku napięcia na ogniwach PV.

W przypadku bramy oczywiście używa się jej też w dzień, a zadaniem ogniwa fotowoltaicznego jest uzupełnić ubytek energii pobranej z akumulatora na otwarcie/zamknięcie bramy. I o ile taka brama nie musi bez przerwy się otwierać i zamykać, to świetne rozwiązanie, gdy pojawia się problem, jak otworzyć bramę wjazdową bez prądu. Przy takim systemie nie ma obawy, że zabraknie zasilania, bo pomiędzy kolejnymi otwarciami bramy ogniwo spokojnie zdąży doładować akumulator 🙂

Jak ręcznie otworzyć bramę elektryczną?

alternatywne zasilanie automatyki bramowej centrala

Właściwie każdy nasz układ sterujący może być zasilany ręcznie. Stosujemy do tego przełączniki ręczne (przyciski) lub zdalne układy sterujące, 2- lub 4-kanałowe. Ale jeśli mowa o bramie, to oczywiście najlepiej się spisze sterownik do tego celu stworzony. A najfajniejszy sterownik to nasza centrala ETM-DG2, przeznaczona do bram skrzydłowych.

Jakie awaryjne otwieranie bramy dwuskrzydłowej?

Centrala ETM-DG2 jest domyślnie skonstruowana pod napięcie 230V. Wynika to rzecz jasna z faktu, że większość ludzi zasila automaty swoich bram takim właśnie napięciem (mają je z reguły już doprowadzone pod bramy). Ale jest to także centrala, która daje możliwość łatwego zasilania jej z akumulatorów (24V) i umożliwia całkowite uniezależnienie od sieci 230V.

ETM – zasilanie bramy wjazdowej schemat

Sposób połączenia zasilania awaryjnego 24V z ogniwem fotowoltaicznym, zamiast domyślnego napięcia 230V, przedstawia poniższy schemat.

alternatywne zasilanie automatyki bramowej schemat

Transformator oryginalnie zasilający centralę po prostu należy odłączyć od płyty sterującej, a w to miejsce podłączyć wyjście systemu solarnego. Polaryzacja napięcia jest tu nieistotna, bo na wejściu zasilającym płyty sterującej centrali ETM jest mostek prostowniczy.

Tak zbudowany system jest całkowicie niezależny od zasilania 230V. Akumulatory też nie muszą mieć jakichś dużych pojemności.

Alternatywne zasilanie automatyki bramowej – Podsumowanie

Jeśli z jakichś względów nie masz dostępu do zasilania 230V, aby uruchomić swój napęd do bramy skrzydłowej w jakimś odległym kącie, to sam widzisz, że nie musi to być żadną przeszkodą. Bez problemu da się zorganizować zasilanie dla automatyki takiej bramy przy użyciu powszechnie dostępnych akumulatorów, coraz bardziej popularnych i coraz tańszych ogniw słonecznych oraz dosłownie „kawałka” taniutkiej elektroniki (regulator).

Wiec zabierz ze sobą automat na działkę nad jeziorem! Niech on przynajmniej się nie leni, kiedy Ty odpoczywasz! 🙂 W razie pytań służymy pomocą.

Zobacz też:

Napęd do bramy nie reaguje? Nie panikuj i zobacz co możesz zrobić

Pewnego  poranka Twój napęd do bramy nie startuje. Co zrobić w takim przypadku? Sprawdź najczęstsze przyczyny awarii oraz jak je rozwiązać.