Adres e-mail biuro@elektrobim.pl
Telefon 91 817 14 69
Zwroty do 30 dni
Zwroty do 30 dni
Doświadczenie - ponad 15 lat na rynku
Doświadczenie ponad 15 lat na rynku
Darmowa wysyłka - powyżej 999 zł
Darmowa wysyłka powyżej 999 zł
Odroczone płatności PayPo
Odroczone płatności PayPo
>Wysyłka do godziny 13:00 w dni robocze
Wysyłka do godziny 13:00 w dni robocze

Konserwacja napędu do bramy przesuwnej

Konserwacja-napedu-do-bramy-przesuwnej

Wstęp – czyli dlaczego trzeba konserwować napęd do bramy

Każdy sprzęt, jakiego używamy potrzebuje odrobiny czułości ;) O wszystko trzeba dbać, aby służyło nam jak najdłużej i się nie psuło.

Nie inaczej jest z automatyka bramową, w tym z napędem do bramy przesuwanej. Choć urządzenia te są na ogół dosyć pancerne (nie wszystkich producentów, ale nasze – tak), to mimo wszystko nie można ich zostawić samych sobie. Niezadbany napęd może ulec uszkodzeniu i wygenerować dodatkowe koszty. Pomijam już fakt, że bramę trzeba będzie otwierać ręcznie, więc następuje powrót do punktu wyjścia: brama bez napędu ;)

Z drugiej strony sprzęt, o który się dba zawsze odwdzięcza się kulturalną pracą, mniejszą ilością awarii oraz dłuższą pracą. Ergo: jego eksploatacja finalnie kosztuje mniej pieniędzy i nerwów.

Co zrobić, aby automat do bramy przesuwanej działał jak najdłużej i się nie psuł? Jak o niego zadbać?

Na te pytania odpowiem w tym artykule. Będzie to zestaw czynności, które powinny się sprawdzić niezależnie od tego, kto jest producentem sprzętu.

Konserwacja napędu do bramy przesuwnej

Jak często konserwować napęd do bramy przesuwnej? – oznaki „że to już”

Z reguły instrukcja dostarczana przez producenta sprzętu omawia czynności, które trzeba okresowo wykonywać w ramach rutynowej konserwacji napędu do bramy przesuwanej. Sumienne dbanie o to zawsze dobrze zaowocuje.

Ale przy braku odpowiedniej dbałości o napęd, prędzej czy później wystąpią pewne symptomy, świadczące o tym, że trzeba jak najszybciej wziąć się za temat. Może niekoniecznie automat się od razu „rozsypie”, ale bez wątpienia zauważymy, że coś już jest nie tak.

Do takich oznak można zaliczyć:

  • dziwne dźwięki dochodzące z napędu – np. wszelkiego rodzaju nienormalne buczenie czy chrobotanie dochodzące z silnika lub przekładni.
  • wolniejsza praca – w jednym określonym lub dowolnym kierunku poruszania się bramy przesuwnej. Często towarzyszą temu właśnie dziwnie dźwięki opisane wyżej.
  • problemy z ruszeniem z miejsca – napęd nie ma siły wystartować i głośno buczy, ale gdy mu się pomoże ręcznie popychając bramę, to zaczyna działać.
  • zatrzymywanie się bramy w losowych pozycjach – np. brama nie dojeżdża do krańcowej pozycji i się zatrzymuje, a kiedy indziej stanie w zupełnie innym miejscu
  • brak reakcji na pilota – nie działają żadne przyciski, lub tylko jakiś konkretny wywołujący określoną funkcję napędu (np. furtka albo otwarcie z autozamknięciem)
  • problem z zamknięciem bramy – podczas gdy otwieranie działa normalnie
  • brak reakcji na krańcówki – brama przejeżdża za daleko poza ustawiony zakres.

Cześć z tych oznak może już świadczyć o „kończącym się życiu” niektórych podzespołów lub wręcz o zbliżającej się awarii i mogą być wynikiem dłuższych zaniedbań. Ale niektóre z nich wynikają bezpośrednio z naturalnego zużywania się elementów konstrukcyjnych napędu lub samej bramy.

Czynności konserwacyjne przy napędzie bramy przesuwnej

Aby zadbać odpowiednio o napęd, wystarczy cyklicznie wykonywać zestaw kilku nieskomplikowanych czynności, które przedstawiam poniżej:

  1. Przegląd mechaniki układu napęd-brama
    • Sprawdź działanie sprzęgła otwierania awaryjnego w napędzie. Odblokuj sprzęgło i przesuwaj bramę ręcznie. Jeśli pomimo odblokowania sprzęgła nie możesz jej przesuwać ręcznie, to być może sprzęgło jest uszkodzone – sprawdź to i w razie potrzeby zleć serwisowi lub dokonaj naprawy samemu.
    • Sprawdź poruszanie się bramy na odblokowanym sprzęgle. Jeśli czujesz zbyt duży opór lub podczas przesuwania bramy następują „zacięcia”, to najprawdopodobniej musisz wyczyścić wnętrze dolnego profilu i nasmarować wózki w bramie. Czasami smarowania lub uzupełnienia oleju może wymagać także przekładnia napędu.
    • Sprawdź ustawienie listew zębatych względem koła napędowego. Pomiędzy kołem zębatym w napędzie, a listwami na bramie musi być odpowiedni luz. Może to być źródłem nadmiernego hałasu, a w wyniku wprowadzania dodatkowych oporów, może spowalniać lub całkowicie uniemożliwiać ruch bramy. Upewnij się, że listwy są ustawione na prawidłowej wysokości nad kołem, a jeśli coś się przesunęło – ustaw ponownie i dobrze dokręć śruby mocujące.
  1. Przegląd elektroniki sterującej
    • Sprawdź stan wszystkich złącz w sterowniku. Upewnij się, że końcówki przewodów nie są luźne, ponieważ może to powodować iskrzenie lub nadmierne rozgrzewanie się przyłączy. Jeśli trzeba, dokręć śrubki mocujące przewody. Przyjrzyj się, czy na stykach nie widać korozji. Jeśli tak, to koniecznie trzeba ją usunąć lub wymienić złącza na nowe, a miejsce przedostawania się wilgoci do sterownika należy uszczelnić.
    • Sprawdź wygląd sterownika. Jeśli widać na nim owady, czym prędzej je usuń i uszczelnij obudowę. Ewentualne ślady korozji i wszelkie nacieki należy jak najszybciej usunąć, ponieważ doprowadzą do uszkodzenia płyty.
    • Sprawdź ustawienia parametrów cyfrowych i/lub potencjometrów regulacyjnych. Niekiedy trzeba dokonać ponownej regulacji – zwłaszcza na przełomie okresów lato/zima.
    • Sprawdź działanie fotokomórek. Podczas zamykania bramy przetnij promień pomiędzy fotokomórkami. Jeśli brama nie zareaguje natychmiast, to sprawdź, czy fotokomórki są poprawnie zasilane i czy sygnał zwrotny dociera do sterownika napędu.
    • Sprawdź działanie systemu przeciążeniowego. Spróbuj OSTROŻNIE zatrzymać bramę ręcznie. Jeśli nie ma reakcji, wyreguluj czułość układu przeciążeniowego w sterowniku (parametr cyfrowy lub potencjometr).
    • Sprawdź działanie krańcówek. Jeśli krańcówki są zainstalowane (magnetyczne lub elektromechaniczne), to sprawdź czy niezawodnie zatrzymują bramę w ustawionych pozycjach. Zwłaszcza w przypadku krańcówek magnetycznych ich ustawienie jest bardzo ważne. Jeśli będą zbyt mocno oddalone od czujnika w napędzie lub opadną pod wpływem drgań, mogą działać niepewnie lub wcale. W takim przypadku skoryguj ich ustawienie.
    • Sprawdź zachowanie napędu podczas startu. Jeśli napęd jest zasilany jednofazowym silnikiem 230V, to olbrzymią rolę odgrywa kondensator. Problemy ze startem napędu najczęściej są spowodowane utratą pojemności przez ten kondensator – w takim przypadku wymień go na nowy.
  2. Przegląd akcesoriów
    • Przejrzyj fotokomórki. Skontroluj stan obudowy nadajnika i odbiornika, sprawdź uszczelnienia. Jeśli okienka przez które przedostaje się wiązka podczerwieni są brudne, koniecznie je wyczyść. Jeśli wewnątrz fotokomórek są owady, koniecznie je stamtąd usuń, wyczyść elektronikę i zabezpiecz wszystkie otwory w obudowie.
    • Przejrzyj lampę sygnalizacyjną. Podobnie jak w wypadku fotokomórek, skontroluj stan obudowy i porządek w jej wnętrzu.
    • Przejrzyj piloty zdalnego sterowania. Między innymi skontroluj zasięg każdego pilota. Jeśli mocno się pogorszył, to najprawdopodobniej trzeba wymienić baterie.
  3. Przegląd okablowania
    • Zasilanie automatu. Sprawdź stan kabla zasilającego. Z reguły będzie to kabel o większym przekroju (przynajmniej 1,5 mm2 każda żyła) dostarczający do napędu napięcie 230V. Sprawdź stan izolacji i w razie potrzeby dokonaj potrzebnych napraw.
    • Okablowanie fotokomórek. Ponieważ fotokomórki to element mający wpływ na bezpieczeństwo pracy systemu, to bardzo dokładnie przejrzyj kable łączące je z napędem. Zwarcia na liniach lub przerwane żyły przewodów niekoniecznie muszą uszkodzić napęd, ale mogą sprawić, że fotokomórki przestaną wykrywać przeszkody.
    • Okablowanie lampy oraz dodatkowej anteny. Często bywa tak, że napęd współpracuje z lampą sygnalizacyjną na napięcie 230V. Stan izolacji okablowania jest w tym przypadku bardo ważny, ponieważ uszkodzona izolacja może doprowadzić do porażenia prądem. Przewód antenowy to ten element zestawu, który nie zrobi krzywdy użytkownikowi, ale będzie miał wpływ na zasięg sterowania radiowego.
Konserwacja napędu do bramy przesuwnej Komu zlecić

Konserwacja napędu do bramy przesuwnej – Komu zlecić?

Wszystko zależy od tego, co napisano w instrukcji dołączonej do sprzętu przez producenta. Pewne czynności powinien wykonać uprawniony fachowiec, ale niektóre można bez problemu zrobić we własnym zakresie. Ważne jest to szczególnie w okresie trwania gwarancji, bowiem niektóre firmy wymagają protokołów z takich działań, aby gwarancję utrzymać w mocy.

Ale nawet jeśli nie ma wyraźnych wytycznych producenta w tej kwestii, to warto być ostrożnym, zwłaszcza gdy brakuje nam doświadczenia w jakiejś dziedzinie. W końcu poprawna dbałość o stan sprzętu to nie tylko kwestia jego trwałości i bezawaryjności, ale bardzo często także kwestia bezpieczeństwa osób i mienia.

Jeśli więc masz zawarty w instrukcji od sprzętu konkretny zestaw czynności do samodzielnego wykonania, to skrupulatnie tego przestrzegaj. Producent nie będzie wymagał od ciebie wykonywania czegoś, do czego jest potrzebna specjalistyczna wiedza. Wszystkie inne działania wykraczające poza określony przez producenta zakres, pozostaw fachowcom. W szczególności dotyczy to wszelkich napraw.

Podsumowanie

Posiadanie napędu do bramy przesuwnej bardzo poprawia komfort. A kiedy automat nagle przestaje działać, to najczęściej nie można się już bez niego obyć – tak szybko człowiek przyzwyczaja się do wygodnego życia :)

Na szczęście przez odpowiednie dbanie o sprzęt można znacznie ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować sytuacje, w których automat zawodzi i bramę trzeba znowu otwierać ręcznie.

Dlatego warto mieć to na uwadze i nie oszczędzać czasu potrzebnego na czynności konserwacyjne. Twój automat bardzo Ci za to podziękuje i odwdzięczy się długą, bezawaryjną i bezpieczną pracą :)

A jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej, zapraszamy na nasz kanał YT.