Jeden pilot do dwóch napędów bram?

Nadmiar pilotów do sterowania bramą

Nigdy nie wiesz kiedy może wypaść Ci jakaś nieoczekiwana sprawa. Często gdy coś wypada nam nagle i jest to pilne, stresujemy się, zapominamy o innych rzeczach i jesteśmy trochę rozkojarzeni. Wyobraźmy sobie dla przykładu, że musisz gdzieś pilnie pojechać np. do urzędu. Twój samochód stoi w garażu. Pędzisz na łeb na szyje, wyciągasz z kurtki pęczek pilotów od napędów, w myślach przeklinając siebie, że można było wziąć wszytko od jednego sprzedawcy i mieć spokój… Ze zdenerwowania zapominasz podstawowej rzeczy – który pilot był od garażu, który od bramy, a który sterował siłownikiem klapy do piwnicy? Który to był pilot?! Uf to ten.. A nie, to jednak ten drugi. Po chwili ruszasz już w drogę, pełen zdenerwowania. Jednak przypominasz sobie o jeszcze jednej ważnej rzeczy. Portfel i telefon został na blacie w kuchni!  Wracasz szybko, bo wiesz ze bez dokumentów nici będzie z wyjazdu, bo Pani w urzędzie odprawi z kwitkiem. Pełen frustracji podjeżdżasz pod bramę i znów ten sam problem… Ze złości masz chęć rzucić pęczkiem pilotów w siną dal i zastanawiasz się czy można byłoby tego jakoś uniknąć…

jeden pilot do dwóch napędów bram problem

 

Sterowanie jednym pilotem kilkoma napędami?

W życiu zdarza nam się kupować sprzęty od różnych producentów i póki nie trzeba tymi sprzętami jakoś odgórnie sterować, nie ma w tym żadnego problemu. Jednak w przypadku zdalnych napędów bram, trzeba czymś inicjować pracę i tym przypadku przeważnie są to piloty. Z reguły każdy producent posiada własne kodowanie dla pilotów nadających na częstotliwości 433,92MHz. Jeśli posiadamy bramę garażową i skrzydłową od jednego z producentów, to w większości przypadków można będzie sterować nimi z jednego pilota, o ile liczba kanałów rezerwowanych przez automaty i dostępnych w pilocie na to pozwoli. Problem następuje w przypadku posiadania dwóch  lub kilku automatów od różnych dostawców. Noszenie pęczku pilotów nie jest zbyt wygodne. Jednak dzięki radiolinii można posiadać jeden pilot do dwóch napędów bram.
Radioodbiornik czy też radiolinia przydaje się w celu uzyskania dostępu do bramy pilotem innego producenta, który używa innego kodu.
Możemy go użyć także w przypadku kiedy automat ma uszkodzony wewnętrzny odbiornik lub kiedy chcemy powiększyć ilość wgranych pilotów kiedy pamięć sterownika napędu jest już pełna.
Takie centralki przeważnie zajmują mało miejsca  więc można je śmiało zamontować w środku automatu. Ciekawą alternatywą są lampy wyposażone w radioodbiornik, dzięki czemu zapewniamy dodatkowo lepszy zasięg działania pilotów.

jeden pilot do dwóch napędów bram rozwiązanie

 

Załóżmy, że posiadamy zakupiony u nas napęd do bram skrzydłowych ETM-01 LIGHT oraz drugą bramę napędzaną przez automat przesuwny innej firmy. W takim przypadku możemy albo używać dwóch pilotów, albo zamontować dodatkowe zdalne sterowanie.
Można zamontować centralkę producenta napędu przesuwnego do ETMa lub nasz radioodbiornik do drugiego automatu. Oczywiście podczas wszystkich czynności należy zachować szczególną ostrożność, a wszystkie prace elektryczne trzeba wykonywać kiedy sprzęt odłączony jest od zasilania.

Podłączanie odbiornika do napędu bramy

Na początku trzeba dobrze przejrzeć specyfikacje techniczną sprzętów. Muszą one posiadać wyjścia na zewnętrzne sterowanie. Dodatkowym atutem jest możliwość zasilenia radiolinii bezpośrednio z płyty dlatego dobrze aby było też wyjście na zasilanie dodatkowych akcesoriów. Tu też uwaga. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na wysokość napięcia ale także czy jest ono stabilizowane czy też nie, gdyż podłączenie np 24 V AC do centralki obsługującej 12-24 DC może doprowadzić do uszkodzenia  jej oraz sterownika.
Jeśli nie mamy skąd zasilić radioodbiornik można posłużyć się innym, zewnętrznym zasilaniem. Jeśli wszytko jest już sprawdzone, można przystąpić do podłączania centralki do napędu. Każda centralka oraz napęd  ma inny schemat podłączenia, więc nie podamy uniwersalnej instrukcji obsługi, jednak możemy posłużyć się przykładem z podłączenia zdalnego sterowania 2 kanałowego do napędu KSE.

Jeden pilot do dwóch napędów bram schemat

Na zdjęciu widzimy 2 kable zasilające (czarny i czerwony) idące do wyjścia zasilającego dedykowanego fotokomórkom ale centralkę można z tego wyjścia śmiało zasilać. Natomiast przewody zielony i niebieski to przewody sterujące, które przekazują informację od centralki do napędu.
Po podłączeniu możemy przystąpić do włączenia zasilania. Jeśli wszystko zgodnie podłączyliśmy, można przejść do procedury wgrania pilotów. Wgrywamy więc do odbiornika piloty z urządzenia producenta centralki oraz urządzenia które sterowane jest bez radiolinii. Po tym kroku będziemy mogli sterować jednym typem pilotów dwoma lub większą ilością napędów. Jednak ważną informacją w tym momencie będzie upewnienie się ile kanałów rezerwuje automat oraz ile obsługuje centralka oraz pilot. Ta informacja pozwoli dobrać odpowiednią centralkę z pilotami i pozwoli oszacować iloma automatami pokierujemy z jednego pilota.

Jeden pilot do dwóch napędów bram

Omówione kroki pozwolą nam sterować bez problemu z jednego pilota pracą dwóch lub kilku automatów. Można oczywiście próbować różnych kombinacji podłączenia radioodbiorników. Zawsze można próbować podłączyć radiolinie jednego producenta do 2 napędów innych producentów i wtedy, po prostu trzeba będzie zakupić do każdego napędu po jednym odbiorniku. Dróg jest wiele. W wielu wypadkach pozwoli nam to zaoszczędzić czas oraz miejsce. Możesz więc chodzić z pęczkiem pilotów przy pasie, z wielką kartką czy zawieszką, który za co odpowiada lub podpiąć wszystko pod jeden pilot i mieć spokój.  Któż wie co spotka nas jutro, a nuż trzeba będzie pędzić na jakąś ciekawą promocję do pobliskiego sklepu zanim inni wykupią wszystko co do ostatniej sztuki?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *